Täällä taas.

Otin tuossa muutaman kuukauden etäisyyttä ja pohdiskelin tämän kirjoittelun järkevyyttä, tärkeyttä, välttämättömyyttä ja seurauksia.  Paljon puhuttu vapaa sana kun kohdallani koskee vain itseäni, sillä tälläkin vähällä mitä tänne ehdin talvella kirjoitella pahoitin mieliä. Jotkut ihmiset kun eivät tahdo tulla mainituiksi internetissä.

Noh, uusi alku paremmalla hengellä. Yritän pysytellä vain asioissa, jotka eivät loukkaa kenenkään yksityisyyttä, vaikka se tarkoittaakin sitä, että tietyistä lapsilleni tärkeistä tapahtumista en voi täällä enää kirjoittaa. Eniten kai kuitenkin aloitin tämän kirjoittamisen itseni vuoksi ja siksi, että saan johonkin kirjoittaa ylös omia tuntojani. Kaikki tämä blogin kirjoittamisen aiheuttama paha mieli on saanut minut tajuamaan, että olen kuin olenkin melkoisen herkkänahkainen. Olen aina pitänyt itseäni kovana ja luullut, että pienet kolhut eivät minua pysäytä... nyt olen saanut huomata olleeni väärässä. Kun minulle talvella huomautettiin blogistani ja siitä, että tiettyjä asioita en saa täällä mainita, olin kauan todella loukkaantunut. Ajattelin kauan jopa, etten enää kirjoita. Todistelen tässä siis nyt itselleni, että pystyn nostamaan pääni pystyyn ja jatkamaan pahasta mielestä huolimatta.

Ja entäs tuo paha mieli? Jokapäiväinen tuttu tätä nykyä, sanoisin.

Olen tullut raskaaksi Eemelistä 7.5.2005...hän syntyi 24.1.2006, Enkelivauvasta 18.5.2006...hän meni taivaaseen 13.8.2006, Helmistä 26.9.2006... hän syntyi 18.6.2007, Hermannista 29.11.2007...hän syntyi 10.08.2008. Tämänhetkinen raskauteni on alkanut 25.3.2009 ja tällä hetkellä odottanut siis tätä vauvaa 15 viikkoa. Näillä laskutoimituksilla, olen siis ollut viimeisen 4v 2kk (50kk) aikana raskaana noin 2v 9kk (33kk).

Miten tämä vaikuttaa?

Minäpä kerron. Ensimmäinen, silmäänpistävin asia on kai se, että olen ottanut tämän 4v 2kk:n aikana painoa noin 17kg. Ja mikä parasta, lisää tulee koko ajan ;). Kuitenkin kaiken silminnähtävän takana on NIIN paljon muutakin. Niin kuin nyt esimerkiksi tuo näkymätön kumppanini paha mieli.

Jokaisen synnytyksen jälkeen on aina ollut tasaista aikaa osapuilleen 2kk, jonka jälkeen ovat alkaneet hurjat ja kerta kerralta voimakkaammat migreenikohtaukset. Nuo rajut kohtaukset kestävät jokseenkin saman ajan, eli taas 2kk. Kohtauksia tulee 1-2 viikossa. Tämä selittynee juurikin neurologin kuvailemalla luonnon oikulla, eli raskauden aikaset hormonit poistuvat kehostani melkoisella agressiolla. Ymmärrän, hyväksyn ja lusin läpi nuo helvetilliset viikot, oksennuksineen ja kipupiikkeineen. Tämä raskauden alkuaika on kuitenkin sellaista näkymättömämpää piinaa. Sellaista, jota on hyvin vaikea kuvailla, selittää tai edes oikeuttaa. Sille ei ole sellaista nimeä kuin esimerkiksi migreeni, josta ihmiset ymmärtävät, että en pysty sitä itse hallitsemaan tai siihen millään lailla vaikuttamaan. Enkun kielessä on olemassa termi moodswings, joka ehkä parhaiten kuvailee tätä vaihetta, mutta on mielestäni suurensuuri understatement sille mitä tässä näppiintuntuvasti käydään läpi. Olen mietiskellyt nimittäin sellaista, että se kaikki mikä lähtee kehostani aiheuttaen migreenikohtaukset, myös tulee jostain. Se tulee uskoakseni aivan yhtä suurella voimalla, kuin lähteekin ja tuo mukanaan paljon...esimerkiksi kumppanini pahan mielen.

Olen ollut siis raskaana tällä hetkellä 2v ja 9kk hieman yli neljässä vuodessa. Huh heijaa toverit, miten monta pahaa mieltä tuohon aikaan mahtuukaan. Välillä mietin, että palaudunkohan koskaan ennalleni. Vahvaksi, itsenäiseksi, omanarvontuntoiseksi, horjumattomaksi? Tässä kun tätä ajatusta muutan sanoiksi, olen samalla tajunnut jotain tärkeää ja suurta...

...Ei liene väliä palaudunko vai jäänkö. Olen saanut jo kolme lasta ja toivon saavani tämän neljännenkin. Kaippa näiden maailma rakkaimpien henkilöiden vuoksi hieman on valmis luopumaan itsestään ja muutaman ylimääräisen mielipahankin kestämään. Kuitenkin odotan innolla jo sitä aikaa, jona olen puhdas näiltä hormonimyrskyiltä ja osaan taas ajatella järkevästi ja tasapainossa.

Ja luulenpa muuten, että sitä aikaa odottaa muutama läheisenikin ;)